Bokrecension,  Feelgood-deckare

Spännande bladvändare som är två böcker i en

”En av världens mest lästa författare”

Med 18 böcker hittills är Guillaume Musso en flitig författare som översatts till 23 språk och läses av miljoner människor världen över så citatet stämmer onekligen. Och nu finns han även på svenska, men det är inte hans debutbok som översatts, och kanske är det bra. Kanske valde förlaget att börja med Samtal från en ängel för att det är en av hans bästa och mest populära böcker. Jag vet inte.

men jag kan förstå hans popularitet. Det är spännande och rappt skrivet, en riktigt bladvändare med andra ord. Onekligen underhållande spänningslitteratur. Det börjar riktigt bra när Jonathan och Madeleine krockar i kaoset på JFK airport i New York. Efter att ha skällt lite på varandra skiljs deras vägar åt. Han beger sig till San Francisco med sin son och hon tar planet hem till Paris. I villervallan som uppstår märker de inte att de lyckats byta telefoner med varandra. Det blir både lite dråpligt och väldigt intressant när de så smått börjar rota i varandras liv. Vad avslöjar egentligen våra mobiler om oss, vilken bild ger de en utomstående?

När jag läser dras tankarna till En dag av Nicholls, jag har svårt att sätta fingret på exakt varför, böckerna är olika som natt och dag, med det är något med känslan i handlingen, i språket, något med de blottlagda liven. Men framför allt är det unikiteten, känslan av att läsa något nytt, något annorlunda, något som inte redan skrivits en massa gånger. Och jag gillar det mycket!

Sedan växlar stilen och plötsligt läser man en mer traditionell thriller/kriminalroman. Och nu går det undan. Floristen från Paris visar sig plötsligt vara någon helt annan och snart rullas en historia om en polisutredning i London upp. Det går i en rasande fart, med gangsterbossar, en försvunnen tjej, kidnappning och tiden för att klara upp det hela håller på att ta slut.

Det känns som två olika historier i en och samma bok, som om Musso inte kunnat bestämma sig för vilken typ av bok han velat skriva. Jag är inte helt övertygad om vad jag tycker om det. Å ena sidan kunde jag inte sluta läsa. Å andra sidan tycker jag det är lite synd att han inte tog vara på den inledande historien bättre, den lockade, kändes unik och nyskapande.

Kommer jag att läsa Central Park när den kommer i januari och Återträffen som kommer i april? Absolut, det kan jag nästan lova.

Rekommenderar jag dig att läsa den här boken? Javisst, det är som sagt en riktig bladvändare. Spännande underhållning i högt tempo, och det är ju precis det vi vill läsa, eller hur?