Just nu kryllar det av poddar med true crime tema. Själv har jag inte fastnat för genren riktigt ännu, men jag har kollegor som fullständigt älskar dem och rekommenderar än det ena än det andra. Kanske är det symptomatiskt med tiden vi lever i, vad vet jag. Kanske vill man bara veta vad som egentligen hände och hur det gick till, hur människor kan vara så onda, fast helst utan att själv bli inblandad.
Det var väl bara en tidsfråga innan fenomenet hamnade på boksidorna också, alltså, själva true crime poddandet. Det är ju faktiskt en lysande grund för spännande historier. Och nu är det här, med råge måste jag säga. Det känns lite som om var och varannan just nu bok handlar om poddare som vill avslöja vad som egentligen hände. För min del började det med A good girls guide to murder i somras och sedan har det rullat på. Nu senast i julhelgerna när jag avslutade Dead Air av Gwenda Bond. (Briljant översatt av Helena Dahlgren BTW.)
Som så ofta är det en student som driver true crime poden. Mackenzie pluggar till journalist och extraknäcker på studentradion på kvällarna. Hon har tilldelats skiftet runt midnatt, en tid när troligen ingen lyssnar på studentradio. Eller…? När hon en kväll spelar upp förhöret med en man som för många år sedan erkände sig skyldig till mord börjar det hända saker. Mackenzie, eller Macy som hon kallas till vardags, tror inte på honom, hon ifrågasätter vad det egentligen var som hände och när hon börjar gräva och rapportera om det i radion, rör upp känslor och blir kvickt portad från radion. Hon är uppenbarligen något på spåren och fortsätter envist, men nu i poddform. Och podden växer med tusentals lyssnare. Engagerade lyssnare, kanske till och med för engagerade. Är sanningen värd priset hon får betala?
Jag måste säga att Dead Air är ruskigt spännande. Boken är uppdelad på tio avsnitt på Storytel, ett koncept som jag normalt tycker genuint illa om, men här funkade det. Det känns naturligt att följa en historia om en podd i något som liknar det formatet. Jag hade svårt att sluta lyssna och det är vi ju överens om att det är det bästa betyg man kan ge en bok – när man inte kan släppa den utan måste få veta vad som händer, hur det ska gå.