Bokrecension,  Boktips

Veckan i böcker – september närmar sig sitt slut

Måndag

The Collectors Daughter är bra, riktigt bra till och med, men jag måste lägga ifrån mig den ett tag. Likheterna med Den hemliga gåvan är alltför stora (starka kvinnor, tidigt 1900-tal, historiskt riktig bakgrund, BOATS och dual-timeline) och jag måste fokusera. Men jag lär återkomma i nästa vecka, inget tvivel om den saken. Jag måste få veta vad som egentligen hände vid upptäckten av Tutanchamons grav.

Tisdag

Chattar med en vän som ser lika mycket fram emot Vinnarna som jag gör. Med den här ska Fredrik Backman avsluta serien om Björnstad och det svider lite i hjärtat. Jag blev helt tagen av första boken och är sedan dess ett stort fan. Tänk att en bok om ett hockeylag i en småstad kan gripa tag i en så. Det hade jag aldrig kunnat tro, och nu kan jag knappt bärga mig tills jag får börja läsa sista delen.

Onsdag

Eftermiddagen vigs åt optikern, säkert ett par år för sent, men det är dags att skaffa terminalglas. Ett stillasittande jobb vid datorn kräver justa hjälpmedel. Linser och/eller glasögon har varit trogna följeslagare sedan tonåren, men nu är det alltså dags för nästa steg.

Världens mest kända glasögonorm är definitivt inte jag, utan det måste ju ändå vara Harry Potter. ALLA vet ju vem som avses om ledtrådarna är glasögon och blixtformat ärr. Jag minns fortfarande inledningen på första boken som jag läste för så många år sedan nu.

Mr and Mrs Dursley, of number four, Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much.” Jag tyckte då och tycker fortfarande att det är en briljant, och ovanlig, inledning.

Torsdag

Idag börjar Bokmässan och ALLA ska dit. Eller inte alla. Inte jag. Och faktiskt inte någon jag känner, förutom förlagsfolk och författare jag träffat. Det känns underligt. Väldigt underligt. Bokmässan brukar vara en höjdpunkt i september, alldeles särskilt alla intressanta seminarier och spännande möten. Men, men … Dövar längtan genom att börja på nästa bokcirkelbok – Ur förtärande eld av Paula hawkins.

Fredag

Öde. Det är nog bästa sättet att beskriva årets Bokmässa på. Stora, tomma ytor. Jag är som sagt inte där, men bilderna talar sitt tydliga språk och jag kan inte låta bli att associera till Michelle Pavers briljanta, nervpinande arktiska spökroman Evig natt. Har du inte läst den så gör det omedelbart, det är en liten tunn bok, perfekt sträckläsning en kväll när höststormen viner utanför.

Lördag

Dark academia – hur i hela friden har jag kunnat missa den subkulturen? Vi pratar om något som exploderat under pandemin; om en subkultur/genre/estetik som utspelar sig i akademiska miljöer och romantiserar bilden av att läsa klassiker på kaféer, handskrivna brev, levande ljus, museer, bokaffärer och hemliga sällskap. Lägg till lite mord och brott så har du det. Dessutom med tillhörande sjukt snygg klädstil. Sounds like my cup of tea – så jag kastade mig över Leigh Bardugos Det nionde sällskapet som legat på att-läsa-listan ett tag nu. Nu gäller det bara att skapa många e-bokspauser i vardagen, för det börjar spännande.

Söndag

Jag bara måste få veta vem av dem som är Margeaux. Eller om ingen av dem är det. Vem i hela världen kan sova med bara ett par spännande kapitel kvar. Inte jag i alla fall. Att gå upp klockan sju en söndagmorgon är helt galet, men inte att sträcka sig efter boken, krypa längre in under täcket och LÄSA. Och jag visste det! Jag hade gissat rätt.

Den hemliga gåvan är minst lika spännande som Den hemliga fotografen, snäppen bättre faktiskt, och jag ser fram emot att prata med henne på onsdagens Bok- & Vinträff.