The Underwriting av Michelle Miller |
Redan de gamla grekerna….
Nja, kanske inte riktigt, men den stora nyheten, The Underwriting av Michelle Miller är kanske inte riktigt så ny som man vill få oss att tro. Följetongsromaner var populära på 1800-talet och fler av våra stora litterära stjärnor tjänade sitt uppehälle genom att ge ut sina romaner i följetongsform i olika tidningar. Såväl Conan Doyle, Mark Twain som vår egen August Strindberg, för att bara nämna några.
I takt med att det blev billigare att trycka böcker blev de överkomliga för vanligt folk och följetongsromanen förde en sinande tillvaro. Idag återfinns den i stort sett bara i veckopressen och det är sällan våra stora författare som bidrar.
Men i och med den nya tekniken gör man ett nytt försök. Den amerikanske författarinnan Michelle Miller fick i år stort genomslag med sin roman The Underwriting som gavs ut, inte bara som följetongsroman utan som ett helt nytt koncept. Själva romanen gavs ut i tolv kapitel, ett per vecka, och man fick helt enkelt prenumerera/ köpa avsnitten ett och ett för att kunna läsa. Man kunde dessutom följa händelsförloppet ”live” på en mängd olika media. Allt från spellistor, virtuella kartor, behind the scenes information, filmade intervjuer med karaktärerna, visitkort, lathundar till finansvärlden och mycket mer.
Försöket slog väl ut och blev en smärre succé. Ytterligare fyra säsonger är planerade. Nästa släpps i december 2015 och har arbetsnamnet The Club.
The Underwriting har hittills översatts till 17 språk och nu gör Bokfabriken slag i saken och ger ut den även i Sverige. På samma sätt. Som en följetong. Avsnitten kan läsas på Readly, lyssnas på på bland annat Storytel och köpas på nätbokhandlarna och till sommaren kommer den finnas i bokhandeln som fysisk bok.
Tanken lockar mig. Jag har lekt med den många gånger själv. Jag har tusen roliga idéer på extramaterial och annat som engagerar och binder upp läsarna. Men, men, vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte.
Härom dagen gjorde jag slag i saken och började lyssna på första avsnittet på Storytel. Möjligen hade jag önskat mig en spännande kriminalhistoria med fart från allra första början och riktiga cliffhangers som får mig att längta ihjäl mig och svära över att nästa avsnitt inte finns tillgängligt ännu. Första avsnittet av The Underwriting saknar en del av det där. Det engagerar inte på det sätt jag hade önskat. Kanske beror det på miljön historien utspelar sig i. Den amerikanska börsmarknaden och mäklarna på Wallstreet är inte riktigt my cup of tea. Men, jag tänker lyssna på åtminstone ett avsnitt till innan jag lämnar något omdöme om själva storyn.
Försöket med följetongsroman applåderar jag och hoppas att det görs fler gånger. Att formatet får chans att fästa och locka en publik som inte är van vid det än. Den stora missen när boken/konceptet nu kommer på svenska är att vi missar kringmaterialet. Livekänslan. I Sverige är det bara själva storyn och sättet den publiceras på som är nytt. Vi förlorar det spännande kringmaterialet.